Visst har du något roligt och intressant som du vill berätta från ditt besök på våra områden vid Kilsbergen Sportfiske. Eller kanske ett bra fisketips eller ett gott recept. Maila ditt bidrag till ch@kfisk.se så förmedlar vi det till våra besökare här på hemsidan.

Kom in:20051112

Från: Peter

Jag och min kompis Micke

Hej! mitt namn är Peter och jag är 16 år. Jag och en kompis vid namn Micke var och fiskade i Bastkulltjärn idag. Vi stod i en timme utan någon fisk, de bara nafsade i flugan. Jag och Micke gick längre ner och då small det för Micke och han fick en regnbåge på c:a 2 kg och 5 minuter efter så small det för mej också. En 2 kg regnbåge. Sen tog det nån timme innan det nappade igen. Micke fick en på 3 kg prick. Sen åkte vi upp till Kviddtjärn för att avsluta dagens fiske men där vart det inge. Så vi åkte ner till Bastkulltjärn för och fiska den sista tiden där. Micke tappar en på första kastet. Bra fiske men synd att man inte fick upp dom

// Peter från arboga

Kom in: 20051107

Från: Johan

Ånnaboda

Hej! Jag heter Johan och är 18 år. Först av allt vill jag bara säga hur bra Ånnaboda sjön är, Den slår ut alla put and take vatten i Sverige. Jag har aldrig åkt därifrån utan att fått något på ett enda fiskekort. Största öringen jag fått i Ånnaboda vägde 2.5 kilo och största regnbågen 3 kilo (Fått tre 3 kilosar + säkert 15 st 2 kilosar). Största rödingen däremot låg bara på 0.6 kg.

Sist jag var där, fredag den 7/10 2005, kom jag dit vid 13:00 tiden. Satte mig lite innan södra delen och började kasta och kasta och kasta. Inget hände och eftersom jag var där själv så tänkte jag, jahapp jag har ingen och prata med så bäst och nöta. Timmarna gick. Hade aldrig vart med om nåt så trögt i Ånnaboda, men fisken vakade överallt så jag provad nog hela min utrustning. Sen började jag gå runt och flytta på mig men inget hände någonstans. Inte en människa fick något. När mörkret föll gick jag tillbaka mot södra delen. Forsatte kasta men inget hände, så jag slog på ett bottenmete med powerbait och satte mig ner och så hörde jag att jag var ensam kvar runt hela sjön. Jag ringde lite kompisar efter att jag kastat ut betet. Fem minuter senare landade jag en 2 kilos båge. Jag trodde inte det var sant efter detta slit. Jag kastade ut igen. Fem minuter senare skrek det i rullen igen. Adrenalinet kokade och jag gjorde mothugg, Då kände jag direkt att det var en redig fisk. Den gjorde en rusning på kanske 30-40 meter rakt ut i sjön. Sen small bara linan. Jag hade power pro 0.10 som tål 5kilo så jag undrar fortfarande hur stor den fisken var, men men man deppar inte för länge så allt slutade med en mörk himmel och att jag landade en fisk till på 2 kilo 30 minuter senare. Det var en upplevelse och drilla i mörker.
/Johan

Kom in: 20050607

Från: Totte

Otroligt fiske utan vak...

En normaltrött tisdag ,,,jag tar en tur till Ånnaboda med tanke på de fina vädret ,,,ja blir de ingen fisk så blir de väll några koppar kaffe och skinkmackor ....kom till Ånnaboda vid 3 tiden ,,,lungt o fint ,,,,började som vanligt med kaffepaus och kollade av vattnet ...inte ett vak ...märkligt men ok jag riggade haspelspöt och tog en koll i fiskelådan ,,,,Wiggler 30 gr svart och röd ,,,kanske i största laget ...men icke pang ca 10 meter från land small de till ordentligt ..efter några veckor med underbart Rödingfiske så känndes de här som ett monster ...efter ca 5-6 min landar jag en Rengnbåge på ca3,2 kg adrenalinet pumpar och fiskelusten pockar på lyckas ändå sätta mig en stund för att smällta de hela ....10 min senare nu mitt i sjön sammma explosion höga hopp böjda spön och tjutande rulle ....ja denna eftermiddag är nog en av mina bättre fiskeminnen ....

Kom in: 20050607

Från: Åke Nordgren

Roliga skyltar och fina fiskar...

Hej.

Jag "nappade" på fisket från flytring i Lobergstjärn. Åkte dit, passerade en rolig vägskyllt till vårdcentralen brickegården Karlskoga.

Lobergstjärnen fiskade jag i redan när det öppnades för ädelfiske för många år sedan. Det var en härlig upplevelse att vara där igen.

Kom in: 20030515

Från: Olle

En kvart till bara...

Vi var i Trehörningen i går kväll. Kompisen fick två fiskar efter tio minuter sedan var det dött i 4,5 timmar. Vakade en del men de var omöjliga att ta. När vi nästan var på hemväg vid halvtio tiden sa vi att vi kör en kvart till och under den tiden hade jag ett otroligt fiske nere i hörnet och nästan i mörker. Jag tror jag hade sammanlagt sju påsslag under 20 minuter och fick upp tre fiskar mellan 1 och 1,5 kg. Och det var i ett tillstånd när vädret blev sämre, kastvindar och otrevligt väder. Ja, fiske blir man aldrig klok på och det är väl en del av tjusningen. Fast nu har vi tänt till på Trehörningen. MVH Olle

Kom in: 20030514

Från: Richard

Fiske i Karlsdal

Jag och min kompis Niklas, vi båda är 14 år, var ute och fiskade Regnbåge i Karlsdal. Vi hade inte fått en enda fisk innan. Vi åkte ut till Karlsdal på kvällen. På dagen var vi i Villingsberg vid Stenbotjärn ...kanonväder! Då fick jag 1st Regnbåge och så tappade jag en. Då vart min kompis lite sur, eftersom han aldrig fick någon. Men då, han får ett riktigt stort hugg och det är ingen Regnbåge ialla fall! När vi hållt på i ca 2 minuter, så är det en Öring på 1 kg. Det var ganska stort för oss, för när vi flugfiskar så ligger dom oftast på 5-7 hg. Då vart han riktigt glad och vi visste inte att det fanns Öring i Stenbotjärn. Åk dit och dra upp en riktig fet Öring! Ha de bra alla fiskare!

Kom in: 20030115

Från: Hans Andersson

Röding i Ånnabosjön

Jag är 14 år och åkte med mina föräldrar till Ånnabosjön en härlig januari dag. Redan efter 3 minuter fick jag min första röding på 7 hg. Nappen kom tätt och när vi åkte hem hade vi lurat 10 st rödingar på 5hg-1kg.

Kom in: 20020916

Från: Jacob Palmborg, Örebro

Höstens skönheter är på hugget

Väderprognosen inför lördagen såg god ut. Äntligen skulle kalla vindar svepa in över landet efter en otroligt varm sommar, med halvkokta fiskar som följd, ända in i September. Morgontemperaturen visade sju grader och jag kände mig optimistisk över den smygande höstpremiären. Resan begav sig med två veckor gammalt körkort till Svarttjärn i Villingsberg. Sjön var nästintill obefolkad och byiga vindar piskade ytan med jämna mellanrum. Vattentemperaturen var fortfarande relativt hög så jag knöt på en liten förtyngd nymf bunden av fasanherl och rostfärgad flyrite, en riktig allroundfluga som visat sig effektiv i Svarttjärn.

Kom in: 20020504

Från: Kari Touronen

Första turen till Svarttjärn

Jag och mina söner var i Villingsberg för första gången denna säsong fredagen den 3:e maj då i flugfiske sjön svarttjärn. Vi hade regn nästan hela tiden, men till min förvåning så vakade det ovanligt mycke ändå. Det var fjädermygg i farten. Kul var att vi fick 3 olika sorters fisk stor röding, regnbåge och en stor öring tror den vägde närmare 1.8kg. Alltså en bra start på fisket i villingsberg. Det kommer bli många fler turer under sommaren, med kanske ännu bättre fiske.

Kom in: 20020105

Från: Familjen Holmblad

Vinterfiske 2002

Jag och en kompis åkte till Ånnabodasjön för att försöka lura några Rödingar. Redan efter 45 min hade jag och min kompis fulla kort! Jag som är 14 år fick tre Rödingar, den största vägde 850 gram. Min kompis som är 11 år fick en Röding och två Regnbågar på kilot styck. Vi bestämde oss för att köpa två nya fiskekort. När kvällen kom hade jag tappat tre stycken Rödingar (och tre blänken pga att linan brast). Min kompis lyckades dra upp en Röding till och tappa en! Det var en minnesvärd fisketur!
Fiske tips: Fiska med små blänken med en 10 cm lång tafs under. Blänkena ska helst vara i koppar och innehålla färgerna rött och flash. (Röda maggots har funkat bäst för oss.)

Kom in: 20011126

Från: Micke

En fin fiskedag

Det var en dag i september, näst sista lördagen i månaden, då bestämde jag mig för att åka till Villingsberg och prova, det var längesedan. Jag och mina kompisar brukar annars åka till Karlsdal vid Kviddtjärn men nu ville vi prova Stora Svinsjön. Det är så fint vatten där och flugfisket brukar vara av hög klass.

Kom in: 20011122

Från: Elmer Fishing club/Ulf Hagström

Envisheten lönade sig

Det har blivit något av en tradition nu, att åka till Villingsberg och fiska Röding första helgen i november. Visserligen så har vi inom Elmer spritts ut i landet nu mera, men vi kommer ändå både från Stockholm och Göteborg denna dag med förhoppningen att landa några Rödingar eller kanske någon Öring.